huhti 03 2008

Sukuseuran sukukokous Karttulassa 16.6.2007

Pohjolaisten sukuseura ry:n ensimmäinen sukukokous pidettiin la 16.6.2007 Marjakartano Hussolassa Karttulassa. Kesäinen sää suosi juhlaa ja tunnelma oli lämmin ja välitön. Juhlaan otti osaa lähes sata suvun edustajaa ympäri Suomen.

Kello 11 kokoonnuttiin Karttulan sankarihautausmaalla, jonne Seppo Niskanen ja Veli Pohjolainen laskivat seppeleen sukumme sankarivainajien muistolle.

Juhlalounas alkoi kello 12 juhlapaikalla. Sirkka-Liisa Halimaa ja Veli Pohjolainen lausuivat kokousväen tervetulleeksi ja kertoivat päivän ohjelmasta. Lopuksi Sirkka-Liisa siunasi juhlalounaan lukemalla Vanhan testamentin sananlaskuista luvusta 3 jakeet 1-10, jossa meitä kehotetaan Jumalanpelkoon, viisauteen, lempeyteen ja oikeamielisyyteen.

Yhteislaulun jälkeen kello 13.30 alkoi varsinainen sukukokous, jonka puheenjohtajana toimi Seppo Niskanen ja sihteerinä Emilia Vehviläinen. Kokouksessa vahvistettiin sukuseuran säännöt ja valittiin toimihenkilöt seuraavaksi nelivuotiskaudeksi. Kokouksen jälkeen nautittiin täytekakkukahveista ja Seppo Niskasen esittämästä pianomusiikista.

Seuraavana oli ohjelmassa Pertti Pohjolaisen juhlapuhe. Hän käsitteli puheessaan muun muassa sukupolvi-käsitettä, gerontologiaa eli vanhenemisen tutkimusta sekä vaikeiden elinolosuhteiden ja niukan ravinnon vaikutusta menneiden vuosisatojen aikana Kainuun asukkaiden, muun muassa Pohjolaisen suvun, tulevaan elinikään.

Juhlapuheen jälkeen Veli Pohjolainen esitteli suvusta tekemänsä sukututkimuksen ja sukukirjan ja lahjoitti yhden kirjan sukuseuralle.

Puheiden jälkeen seurasi yhteislaulua ja vapaa sana, jossa suvun jäsenillä oli mahdollisuus kertoa kokemuksiaan ja muistella sukuaan. Maija Lönnroos kertoi puheessaan muun muassa lapsuuskodin kaipuusta ja korosti suvun sekä kotiseudun merkitystä voimaa antavana tekijänä elämän varrella.

Päivän aikana vierailla oli mahdollisuus tutustua Pauno Pohjolaisen taidenäyttelyyn, suvun käsitöihin ja suvun hallussa olevien vanhojen tavaroiden näyttelyyn sekä osallistua arpajaisiin.

Pihalla pidettiin myös suvun tikkamestaruuskisat, jossa miesten sarjan voitti Seppo Nousiainen, naisten sarjan Mari Pohjolainen ja lasten sarjan Onni Lönnroos. Voittajat saivat haltuunsa komeat kiertopalkinnot.

Sukukokouksessa vahvistettiin sukuseuran säännöt ja valittiin sukuseuran hallitus. Pohjolaisten sukuseura ry:n hallitukseen valittiin Seppo Niskanen (Kuopio), Veli Pohjolainen (Kuopio), Aira Putkonen (Jämsä), Pentti Pohjolainen (Kuopio), Pertti Pohjolainen (Espoo), Sirkka-Liisa Halimaa (Kuopio), Matti Kukkonen (Karttula), Marja Pomell (Kuopio). Varalle: Risto Pohjolainen (Kuopio), Kalevi Paulus (Karttula), Kirsti Savela (Kuopio) ja Pauli Pohjolainen (Pielavesi).

Tilintarkastajiksi valittiin Leena Niskanen (Kuopio) ja Tapio Sidorow (Suonenjoki), varalle Maija Kekäläinen (Kerimäki) ja Pirkko Lindstedt (Pieksänmaa). Sukukokouksen jälkeen pidetyssä hallituksen kokouksessa sukuseuran puheenjohtajaksi valittiin Seppo Niskanen, varapuheenjohtajaksi Veli Pohjolainen, sihteeriksi Marja Pomell ja taloudenhoitajaksi Pentti Pohjolainen.

Sukuseuran jäsenmaksuksi vahvistettiin 15 €/vuosi 18 vuotta täyttäneiltä. Virallinen sukukokous järjestetään neljän vuoden välein, mutta sukutapaamisia ym. voidaan järjestää useamminkin.

Alla lisää kuvia sukujuhlasta.